AQUARAMA VAKBEURS 2012


EXPOSANTEN VERHEUGD OVER KWALITATIEVE CONTACTEN

 

 

Hondenweer en aanzienlijke files: dan zou een mens verwachten dat een evenement al eens kan tegenvallen. Die stelling ging alvast niet op voor de Aquarama Vakbeurs en TNAV Workshop van donderdag 18 oktober. Het jaarlijkse evenement in de Brabanthal trok opnieuw honderden enthousiaste bezoekers, wat tot tevredenheid leidde bij de honderd standhouders. Het enige netwerkevent rond watertechnologie in België deed zijn goede reputatie dus opnieuw alle eer aan.

 

Een gezellige drukte in de verschillende beursgangen: dat viel meteen op bij een bezoek aan deze jaarlijkse ontmoetingsdag voor iedereen die de watertechnologiesector een warm hart toedraagt. Ook bij Group Benvitec zagen ze dat het goed was.

 

"Naambekendheid bevorderen"
"Wij zijn al een aantal jaren exposant, en zagen de interesse voor deze organisatie almaar toenemen," getuigt Marc Beynsberger. "Qua belangrijkheid scoort dit evenement voor ons toch een dikke 8 op 10. Jaarlijks nemen wij als exposant maar aan twee beurzen deel, maar inzake waterbehandeling is dit voor ons zeker de voornaamste beurs. Het is een goede gelegenheid om extra naambekendheid te genereren en, vooral, om klanten en leveranciers te zien. We mogen niet verwachten dat iemand ons hier komt contracteren voor een dringend project, maar vaak creëer je hier wel een eerste aanzet tot samenwerking. In een tijdperk waarin communicatie via e-mail en gsm almaar belangrijker worden, is het cruciaal om mensen te blijven zien. Dat creëert toch een hechtere band."

 

Prodim schuimt jaarlijks de klassieke beurzen zoals onder meer M+R en Pumps & Valves af en tekent voor het tweede jaar present op Aquarama. "In vergelijking met vorig jaar, constateren we alvast een grotere interesse," klinkt het enthousiast bij Stéphane Franceus. "Voor een nichemarkt als watertechnologie is een ééndagsbeurs ruim voldoende. Dankzij de grote uniformiteit qua standgrootte wordt iedereen hier op dezelfde manier behandeld. Volgens mij speelt het geen grote rol dat de beurs dit jaar een maand vroeger op de agenda prijkt: waterbehandeling en -zuivering is een proces dat het hele jaar door moet gebeuren."

 

"Projecten opstarten"
Voor Vincent Allegaert en Caldic betekende deze editie de grote kennismaking met het evenement als standhouder. "Doordat er dit jaar wat budgettaire ruimte vrijgekomen was, leek het ons een goed idee om de mogelijkheden hier eens af te tasten. Het grote doel is niet meteen verkopen realiseren, maar wel projecten opstarten. Gelukkig hebben we daarvoor een sterk ijzer in het vuur, met de eerste in Europa gefabriceerde membranen voor omgekeerde osmose. Sowieso spreekt het concept van deze beurs me wel aan. Zeker in combinatie met de advertenties in het magazine, is dit financieel een heel haalbaar verhaal. Bovendien is de akoestiek van de Brabanthal ook uitstekend: de conversaties op de beursvloer ondervinden geen hinder van wat op de workshop wordt verteld, en vice versa."

 

Endress+Hauser is een vaste waarde op dit evenement, en dat is geen toeval. "De zorgvuldig afgebakende doelgroep maakt het heel interessant. Daardoor kan je als exposant je producten heel goed op het publiek afstemmen. De voorbije jaren is dit voor ons altijd een goede beurs gebleken, zowel voor bezoekers als voor onze klanten. Als marketeer vind ik het belangrijk dat we in het modulaire concept van de stands toch onze eigen huisstijl en imago kunnen hanteren. Ik zie dat anderen liever kiezen voor een lowprofilebenadering, maar iedereen doet daar natuurlijk zijn zin in. Ook dit jaar mogen we weer tevreden zijn over de opkomst, we ondervinden geen hinder van het hondenweer deze morgen. Deze beurs trekt altijd weer een geïnteresseerd publiek, mensen die concreet op zoek zijn naar iets. Meer kan je als exposant niet wensen."
 

"Ruime belangstelling"
Ook Sargo tekende dit jaar wat graag in voor de interessante formule die de kruisbestuiving tussen het magazine en de vakbeurs toch is. "Wij maken hier ons debuut, en stellen tot onze voldoening vast dat er al veel belangstelling voor ons bedrijf was," getuigen Yves Goldblatt en Yves Robijt. "Wij nemen één tot twee keer per jaar deel aan een beurs, omdat het een uitstekende gelegenheid is om mensen te zien. Persoonlijk contact blijft nu eenmaal de meest effectieve vorm van communicatie. Als je iemand gezien blijft, heeft dat contact toch meer kans om te beklijven. Het grote voordeel van deze beurs? Het is een evenement van en voor watertechnologie, waardoor het de ideale gelegenheid vormt om onze oplossing Enviro-Chem nog eens voor te stellen. Je voelt dat mensen hier niet zomaar rondlopen, de meesten hebben een concreet doel voor ogen en hopen daar hier een oplossing voor te vinden."

 

Enprotech bouwde al voor de zevende keer een stand op de beurs. "Dit is voor ons dan ook een belangrijke dag, aangezien er tegenwoordig maar weinig evenementen meer zijn die toelaten om nieuwe en bestaande contacten, leveranciers en concullega's, op dezelfde dag te zien," licht Rika Jenné toe. "Op een dag als vandaag haal je wel geen groot project binnen, maar dat mag ook niet het eerste doel zijn. Dat is tegenwoordig niet langer de hoofdfunctie van een beurs. Dat heeft vooral te maken met het feit dat iedereen gebruik maakt van internet en op die manier rechtstreeks contact kan nemen met bedrijven die ze nodig hebben. Wij nemen de gelegenheid te baat om hier klanten uit te nodigen, zodat ze ook met spelers uit andere nichemarkten in contact kunnen komen. Wij beschouwen dit in elk geval als een goed kader om mensen eens in een andere context te ontmoeten."

 

"Product tonen in exportmarkten"
Uit Frankrijk kwam Fonderies Dechaumont voor het eerst als standhouder naar het evenement afgezakt. "De sterk gespecialiseerde doelgroep is dé troef van deze organisatie," oordeelt Bernard Dechaumont. "Wij geloven volop in het belang van beursdeelnames, want ook op Aquatech, Ifat, Pollutec en andere Wasser Berlins tekenen wij present. Het is vooral een goede gelegenheid om de lokale markt te laten kennismaken met onze producten, de techniciteit en originaliteit ervan uit te leggen, de mensen ze ook eens te laten voelen. Dat zegt veel meer dan een fotootje op internet."

 

"Interesse van studenten positief"
Marc Buysse (Aquaflanders) en Ortwin Deroo (VMW) zijn 'believers' van het concept. "Ik ben enkele jaren niet kunnen komen, maar stel tot mijn tevredenheid vast dat dit initiatief heel wat aan popularieit heeft gewonnen," oordeelt Marc Buysse. "De wisselwerking met de workshop, die zich tot mijn tevredenheid focust op heel actuele items, verloopt gesmeerd. Op buitenlandse beurzen is het aanbod wel groter, maar gezien de omvang van de Belgische markt is dat ook niet meer dan logisch. Hier komen zowel de kleinere spelers als de grote broers met internationale tentakels aan hun trekken. Beurzen bezoeken blijft mijns inziens van kapitaal belang om op de hoogte te blijven van wat er allemaal leeft in de markt."
Daar sluit Ortwin Deroo zich naadloos bij aan. "Het gevoel van twee vliegen in één klap te kunnen slaan - workshop en vakbeurs - werkt op het publiek alvast als een goede stimulans. Je merkt hier ook dat iedereen iedereen kent, want al bij al is dit een vrij klein wereldje. Dit biedt alvast een ideale mogelijkheid om eens rustig te praten. Ik kan alleen maar toejuichen dat hier ook heel wat studenten rondlopen. Zij kunnen hun generatiegenoten aanporren om via dit soort organisaties te weten wat er allemaal leeft en welke oplossingen de markt biedt voor specifieke uitdagingen. In België is dit de enige beurs waar wij nog aan deelnemen, ook al omdat de wisselwerking met het tijdschrift zo interessant is."

Ook Claude Vandaele van Gemü is die mening toegedaan. "Het is een aangename en betaalbare formule, die bovendien een gespecialiseerd publiek trekt. Daardoor is iedereen die op uw stand komt kijken, ook een kwalitatieve bezoeker. Vandaag lopen hier zelfs drie Duitse mensen van onze R&D-afdeling rond om de markt eens af te tasten. Na de farmaceutische industrie, vormt de waterbehandelingsmarkt onze tweede belangrijkste poot. De ééndagsformule werkt ook perfect. Liever dat dan een drie- of vierdaagse, met maar één topdag. Op die manier win je veel tijd. Wij hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om op onze stand ook een openstaande vacature aan te kondigen. Je weet nooit of zich valabele kandidaten aandienen..."

 

  

 

AQUARAMA VAKBEURS EDITIE 2013: DONDERDAG 17 OKTOBER 2013

Info: FCOmedia - Katja Wijffels - GSM +32 (0)473 86 59 70 - katja.wijffels@fcomedia.be