Aquarama Trade Fair opnieuw voltreffer

 

 

 

De tiende editie van Aquarama Trade Fair, het enige netwerkevent rond watertechnologie in België, is opnieuw een succes geworden. De samenwerking met partners TNAV, AquaFlanders, Vlario, BCCA en VMX legt het evenement geen windeieren. Organisator Filip Cossement verkende de beursvloer dan ook met een tevreden gevoel. “Ons evenement is door de jaren heen echt geëvolueerd tot een vaste waarde. Waar het op de beursvloer vroeger alleen druk was op pauzemomenten van het workshopgedeelte, merken we nu constant aardig wat passage in de gangen. Heel wat bezoekers komen zelfs puur voor de beurs op zich, waardoor onze organisatie nu echt een eigen identiteit heeft gekregen, al koesteren we natuurlijk de samenwerkingsverbanden met onze diverse partners.

 


“Informele ontmoetingen”

De mensen van CGK zijn al langer een vertrouwd gezicht op Aquarama Trade Fair. Ook nu weer zakten Geert Denutte en Stijn Dely enthousiast naar de Brabanthal af. “Hier vinden we een mooi kader om collega’s eens op een informele manier te ontmoeten: hetzij als klant, hetzij als exposant. Het is vooral het totaalplaatje dat Aquarama voor ons interessant maakt: de combinatie van een vaktijdschrift, een digitale nieuwsbrief en een vakbeurs ontpopt zich inmiddels al enkele jaren tot een heel interessante formule. De meerwaarde situeert zich vooral in dat ‘en-en’-verhaal. Ook het feit dat dit evenement zich beperkt tot één dag, is goed gezien. Op die manier voelt het geen seconde aan als een verplichting, maar is het continu vrij druk en intensief, waardoor de tijd voorbij vliegt.”

CGK maakte van de gelegenheid gebruik om enkele innovaties aan de markt voor te stellen. “Zo hebben we ons moeder-dochtersysteem voor IBC’s helemaal herdacht. De koppeling is gebruiksvriendelijker en het systeem is mede daardoor nu nog veiliger om mee te werken. Bovendien kunnen we dit nu aanbieden tegen een lagere prijs. Daarnaast pakken we hier graag uit met onze telemetriemodule.”

De centrale ligging van de beurshal, die ervoor zorgt dat ook bezoekers uit Wallonië en Luxemburg naar de rand van Leuven afzakken, beschouwt het CGK-team als een extra pluspunt.

 

“Buitenbeentje”

Ook voor de dichtingen van P. Boonen & C° was er veel interesse. “Na onze eerste deelname als exposant vorig jaar, stond het vrij snel vast dat we hier opnieuw present zouden tekenen”, stipt Geert Van Hoof aan. “Behalve de aanlokkelijke publicitaire formule, krijg je hier de kans op een korte tijdspanne heel wat interessante ondernemingen te leren kennen. Voor ons is het een extra meerwaarde dat wij, gezien ons aanbod, eigenlijk een buitenbeentje zijn. Zoveel aanbieders van Belgaqua-gekeurde dichtingen vind je hier niet, terwijl die producten zowel in de drinkwaterwereld als voor proceswatertoepassingen nuttig zijn. Ook het logistieke luik wordt hier goed aangepakt. Waar je bij grotere evenementen nogal eens wordt geconfronteerd met een chaotische op- en afbouw, is hier geen sprake van opstoppingen of files. Zo kan je erg efficiënt werken. Aan grote, meer algemene beurzen hebben wij geen boodschap. Niet het aantal contacten is immers van belang, maar de kwaliteit van die ontmoetingen.”

 

“Breed spectrum”

Namens Hydris Engineering tekende onder meer Bernard Timmerman present. “Door de jaren heen heeft dit event zich ontpopt tot een vaste afspraak. Gezien onze sterke focus op afvalwatertoepassingen, is dit voor ons een heel geschikt forum om concullega’s, klanten en leveranciers in dezelfde ruimte te ontmoeten.”

Sinds een vijftal jaar opteert het bedrijf voor een iets grotere stand. “Wij bieden een breed scala aan technologieën aan, een ruimere stand biedt ons betere mogelijkheden om die te presenteren. Sowieso zorgen we ervoor dat onze stand continu bemand is door twee mensen, maar onze delegatie is ruimer. Zo volgt er ook iemand de voordrachten en bezoekt een andere collega de overige exposanten.”

 

“Continue feedback”

We ontmoetten Eddy Jansen van Spirotech op een moment dat hij net een presentatie op de TNAV-workshop had verzorgd. “De interesse in onze vuilafscheiders voor koeltorens was groot, wat natuurlijk een grote meevaller is, zeker omdat wij een van de weinige spelers in die nichemarkt zijn. Wij zijn een ‘die hard believer’ van dit evenement: al tijdens de eerste editie waren we aanwezig als standhouder, en we zijn elk jaar teruggekomen. Het levert namelijk altijd wel iets op. Ook onze reportages in het magazine werpen hun vruchten af. Zo kregen we recent nog twee vragen van ondernemingen naar aanleiding van de voorstelling van een recent project in het tijdschrift.”

Hoewel de wereld van de waterbehandeling een vrij gesloten sector is, merkt Eddy Jansen dat een evenement als deze vakbeurs helpt om de contacten te versoepelen.

 

“Goede organisatie”

Bintz Technics boekte voor het eerst een stand op de beurs. “Tijdens de eerste uren ontmoetten we al diverse interessante contacten”, klinkt Bram Baetens verheugd. “Zo is er veel interesse voor onze eWon-communicatiemodule. Gedurende de hele dag verliep alles naar wens: een goede organisatie, een vlotte opbouw... Zelfs als alles nieuw is, vind je toch vlot de weg. Concrete contracten verwachten we hier niet, maar het is altijd fijn als je hier gesprekken voert waarvan je voelt dat ze tot meer kunnen leiden.”

 

“Een must”

Pantarein, het bedrijf van Piet De Langhe, tekende voor de derde deelname als exposant. “We maken van de gelegenheid gebruik om hier ons gloednieuwe milieumagazine te introduceren, dat evenwel een veel breder spectrum bestrijkt dan de watermarkt alleen. Deelnemen aan dit evenement is voor ons zowat een must, al haal je daar niet meteen klanten uit. Van zo’n evenement mag je niet verwachten dat het je jaar zal maken of kraken. Aangezien het een vrij beperkte sector is, is het een verstandige keuze om het evenement op één dag te organiseren.”

 

“Investeren in naamsbekendheid”

De specificiteit van de beurs, met name de focus op de watermarkt, maakt het voor Kaeser Compressoren interessant. “Je krijgt de kans op één dag heel wat contacten te leggen, terwijl je daar anders veel meer tijd in zou moeten investeren”, weet Jan Vercauteren. “Bovendien valt de prijs uitstekend mee. Het is onmogelijk in te schatten wat zoiets uiteindelijk opbrengt, maar sowieso investeren we hiermee nog eens extra in naamsbekendheid, zodat de buitenwereld weet bij ons terecht te kunnen voor beluchting van waterbekkens, zeker in de afvalwatersector. Het zou onzinnig zijn hier een massa mensen te verwachten, we zijn al lang tevreden als het een paar vruchtbare contacten oplevert.”

 

“Stopeffect creëren”

Ekopak koos voor een opmerkelijke stand: geen productvoorstellingen, maar een mooi aangeklede stand die duidelijk maakt dat het bedrijf uit Tielt sterk is in toepassingen in voeding, textiel, de medische sector en de industrie. “We hebben bewust zelfs geen folders meegenomen”, zegt zaakvoerder Pieter Loose. “Bedoeling is vooral dat mensen die zich aangesproken voelen even stoppen, we een babbeltje doen en later eventueel opnieuw contact opnemen. Zo willen we een sfeer van herkenning creëren.”

 

“Acte de présence”

Stefaan van Durme (Krohne) en Roel Vleeschouwers (Vito) beschouwen hun deelname aan dit evenement als de evidentie zelf. “Aan netwerking doen, bestaande contacten onderhouden... daar draait het vooral om. We beschouwen Aquarama Trade Fair dan ook als een goed georganiseerde relatiebeurs, die een vaste stek op de kalender heeft afgedwongen.” 

 


(Door Bart Vancauwenberghe)


  

AQUARAMA VAKBEURS EDITIE 2016: WOENSDAG 12 OKTOBER 2016

Info: FCOmedia - Katja Wijffels - GSM +32 (0)473 86 59 70 - katja.wijffels@fcomedia.be